Pięć umów na projekty związane z przywróceniem ruchu pasażerskiego do: Turku, Międzychodu, Czarnkowa, Gostynia i Śremu podpisano 27 stycznia. Aby pociągi mogły wyjechać w tych kierunkach, konieczna jest rewitalizacja istniejących linii kolejowych, a jednym przypadku - budowa. Inwestycje szacowane są na około 2,2 mld zł.
Dziś podpisujemy umowy na przygotowanie dokumentacji, jesteśmy partnerem w finansowaniu tych przedsięwzięć w wysokości 15 procent wartości. Jesteśmy też w partnerstwie z samorządami, z którymi umówiliśmy się, że będziemy to wspólnie robić. To zaledwie 15 i aż 15 procent, jeśli weźmiemy pod uwagę, jak ogromne są to kwoty. Odpowiedź na pytanie czy będzie nas stać na finansowanie inwestycji dopiero przed nami - skomentował Marek Woźniak, marszałek województwa wielkopolskiego.
Pociagi pojadą do Turku, Międzychodu, Czarnkowa, Gostynia i Śremu. Kiedy?
Podpisanie umów między PLK S.A. a samorządem Wielkopolski umożliwia ogłoszenie przetargów na przygotowanie dokumentacji rewitalizacji czterech linii i budowy jednej nowej trasy kolejowej - na łącznej długości ponad 200 km.
Te inwestycje pozwolą odbudować kompleksowo sieć kolejową w Wielkopolsce. Dzięki tym przedsięwzięciom będziemy kontynuować walkę z wykluczeniem komunikacyjnym. Wielkopolanie, zwłaszcza mieszkający w mniejszych miejscowościach, będą mieli lepszy dostęp do kolei, który dotychczas był mocno ograniczony - podkreślił wojewoda wielkopolski - Michał Zieliński.
Program Kolej Plus - w ramach którego mają być uruchamiane nowe kierunki - zaplanowano zrealizować do 2029 r.
Umowę podpisano w piątek, 27 stycznia (Fot. WUW)
Pociągi na trasie Konin - Turek
Między Koninem a Turkiem przez Tuliszków planowana jest budowa nowej linii - jednotorowej. Na około 38-kilometrowej trasie pociągi mają jeździć z prędkością 120 km/h. Perony, przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością, mają być wyznaczone w siedmiu miejscowościach: Brzeźno, Żychlin, Żdżary, Tuliszków, Słodków, Turek Zachodni i Turek. Niewykluczone, że kolejne zostaną zbudowane w Kiszewach, Grzymiszewie, Imiełkowie i Obrzębinie.
Pasażerowie będą podróżować do Czarnkowa
Trasa, będąca wcześniej linią towarową, ma zostać przystosowana do przewozów pasażerskich. Modernizacja około 64-kilometrowego odcinka, pozwoli na połączenie linii z traktem Poznań - Piła.
Pociągi dojadą z Czarnkowa do Poznania w około 1 h 40 min. Dogodną obsługę podróżnych zapewnią odpowiednio przygotowane perony w: Czarnkowie (Czarnków i Czarnków Zachodni), Goraju, Lubaszu, Jędrzejewie, Połajewie, Ryczywole, Runowie i Wągrowcu (Zachód). Prace obejmą też stację Rogoźno Wielkopolskie. W przyszłości możliwa będzie budowa kolejnych przystanków: Pianówka, Lubasz Zachód, Prusinowo, Ciążyń, Skrzetusz, Wiardunki, Kaziopole, Potuły, Runowskie i Wiatrowiec - informuje biuro prasowe Wielkopolskiego Urzędu Wojewódzkiego.
Kolej dojedzie do Międzychodu
Linia Szamotuły - Międzychód jest nieczynna od 1995 r. To ma się zmienić. Trasa zostanie włączona w zmodernizowaną już na wielkopolskim odcinku linię Poznań - Szczecin.
Dojazd koleją do Poznania szacowany jest na ok. 1 h 30 min. Podróżni zyskają odpowiednio przygotowane perony w Szamotułach (Zachodnie), Szczepankowie, Ostrorogu, Dobrojewie, Nojewie, Chrzypsku Wielkim, Sierakowie, Kłosowicach i Międzychodzie (Międzychód Letnisko i Międzychód). Pozostawiona będzie rezerwa pod budowę 5 kolejnych przystanków (Binino, Kikowo, Ryżyn, Międzychód Bielsko i Międzychód Lipowiec) - zapowiada WUW.
Mieszkańcy Gostynia dojadą do Poznania
Podróż z Gostynia do Poznania (zrewitalizowaną trasą do Kąkolewa - linia nr 360) - ma zająć niespełna 2 godziny. Na ponad 20 kilometrach niewykorzystywanej od ponad 10 lat w ruchu pasażerskim trasie będzie nowy tor.
Umożliwi to przejazdy z prędkością 120 km/h. Podróżni wsiądą do pociągów z przystanków w Gostyniu (Gostyń i Gostyń Zachód), Goli, Hersztupowie, Krzemieniewie i Garzynie - czytamy w komunikacie urzędu wojewódzkiego.
Nowy tor i sieć trakcyjna między Śremem a Czempiniem
Ta linia jest niewykorzystywana od prawie 30 lat. W ramach podpsianej umowy, ma zostać dostosowana, by pociągi mogły jeździć z prędkością 120 km/h. Dojazd do stolicy Wielkopolski, z wykorzystaniem linii Wrocław - Poznań, ma zająć niespełna godzinę.
Nowe perony, zapewniające dogodny dostęp do pociągów, przewidziano w Manieczkach, Szymanowie, Psarskim i Śremie. Uwzględniono rezerwę terenu pod budowę kolejnych przystanków Grabianowo i Szołdry - informuje WUW.
Przeczytaj także: Poznańska fabryka Cegielskiego podpisała umowę z Polregio. Dostarczą nowoczesne pociągi?
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.