Pomysł budowy drogi ekspresowej biegnącej nad morze zyskał poparcie nie tylko lokalnych samorządowców, ale także polityków na szczeblu krajowym. W Sejmie powołano specjalny zespół parlamentarny, który zajmuje się koordynacją działań związanych z inwestycją. Jego pierwsze posiedzenie odbyło się 4 grudnia.
W skład Zespołu ds. Budowy Drogi Ekspresowej wchodzi m.in. Karolina Pawliczak, posłanka z Kalisza.
Jak ma przebiegać droga ekspresowa Via Pomerania?
Via Pomerania miałaby mieć około 400 kilometrów długości. Wstępny przebieg drogi ekspresowej łączącej Wielkopolskę z Pomorzem został już nakreślony.
Trasa miałaby rozpoczynać się w Słupsku, następnie prowadzić przez Chojnice, Tucholę, Bydgoszcz, Inowrocław, Konin i Kalisz, obejmując Pomorze Środkowe oraz południową Wielkopolskę. Ostateczny korytarz może jednak ulec niewielkim korektom - tłumaczy w rozmowie z naszym portalem Karolina Pawliczak.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Na jakim etapie jest budowa drogi ekspresowej S11 Poznań - Jarocin? GDDKiA odpowiada
Via Pomerania kluczowa dla obronności kraju?
Posłanka podkreśla, że Via Pomerania to projekt istotny nie tylko ze względów komunikacyjnych i turystycznych, ale przede wszystkim bezpieczeństwa. Ten drugi argument jest szczególnie istotny, ponieważ może spowodować, że inwestycja skorzysta z uproszczonych procedur - jako kluczowa dla obronności kraju. Dlatego w rozmowy dotyczące budowy drogi ekspresowej zaangażowano nie tylko ministerstwo infrastruktury, ale i również ministerstwo obrony narodowej.
Procedury związane z jej realizacją będą różniły się od standardowych stosowanych przy budowie dróg tej klasy - tłumaczy Karolina Pawliczak.
Via Pomerania miałaby połączyć port NATO w Ustce z bydgoskimi jednostkami wojskowymi.
Kiedy budowa ekspresówki łączącej Pomorze i południową Wielkopolskę?
Posłanka Koalicji Obywatelskiej zaznacza, że Via Pomerania być może częściowo zostanie sfinansowana ze środków NATO.
Jest takie założenie, że finansowanie projektu może pochodzić z funduszy NATO - szanse na ich pozyskanie są duże - uważa Karolina Pawliczak. - Oczywiście, środki będą również pochodzić z budżetu państwa, istnieje także szansa na uzyskanie wsparcia z funduszy unijnych - dopowiada.
Via Pomerania - według wstępnych założeń - miałaby być gotowa w przeciągu 5 lat.
Data 2030 jest bardzo realna - podsumowuje posłanka KO.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Ta trasa szybkiego ruchu połączy Konin, Kalisz i Ostrów Wielkopolski. Kiedy budowa?
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.