Problemy z systemem e-Doręczeń
Najpoważniejszym kłopotem na początku działania systemu e-Doręczeń były znaczne opóźnienia w wysyłce pism.
W pierwszych dniach obowiązywania systemu część korzystających z niego podmiotów publicznych odnotowała problemy z jego funkcjonowaniem, wynikające głównie z błędów w integracji wewnętrznych narzędzi do elektronicznego obiegu dokumentów z systemem e-Doręczeń - czytamy w wyjaśnieniu Ministerstwa Cyfryzacji.
Jak twierdzi resort - powołując się na dane Poczty Polskiej, która jest operatorem systemu - błędy dotyczyły około 7 tys. przesyłek na ponad 3,5 mln wszystkich zrealizowanych.
Przyczyny opóźnień i błędów w działaniu systemu e-Doręczeń
Ministerstwo Cyfryzacji w oficjalnym komunikacie wskazało przyczynę problemów technicznych:
Głównym problemem było ciągłe odpytywanie o status przesyłek przez systemy urzędów. Ten problem nie powinien już występować - zapewnia resort.
Jednak z informacji opublikowanej przez Unię Metropolii Polskich wynika, że pracownicy Poczty Polskiej zgłaszali m.in. problemy z oprogramowaniem antywirusowym.
W związku z zaistniałą sytuacją, samorządy domagają się rzetelnego raportu lub audytu, który wyjaśni przyczyny problemów oraz określi kryteria wydajności systemu.
Do systemu e-Doręczeń przystąpiło ponad 40 tysięcy podmiotów
Obecnie do systemu e-Doręczeń przystąpiło ponad 40 tys. podmiotów publicznych. Występujące problemy techniczne skłoniły część samorządów do rezygnacji z jego stosowania w sprawach podatkowych, obawiając się, że większe obciążenie systemu może ponownie prowadzić do trudności w wysyłce korespondencji do obywateli.
Poznański magistrat rezygnuje z e-Doręczeń w sprawach podatkowych
Poznański magistrat poinformował na swojej stronie internetowej, że wysyłanie decyzji dotyczących podatku od nieruchomości osób fizycznych, rolnego i leśnego za pośrednictwem e-Doręczeń wiąże się z ryzykiem, iż przesłane dokumenty nie zostaną skutecznie doręczone.
Problemy z e-Doręczeniami występują w całym kraju i nie są zależne od Urzędu Miasta Poznania - zaznacza Zbigniew Talarczyk, zastępca dyrektora Wydziału Obsługi Urzędu Miasta Poznania.
Zdaniem urzędnika, istnieje obawa o sprawne prowadzenie postępowań oraz brak gwarancji trwałości wydawanych w nich rozstrzygnięć.
Dlatego zdecydowaliśmy, że decyzje z wymiarem podatku od nieruchomości osób fizycznych, rolnego i leśnego będziemy dostarczali w formie tradycyjnej lub elektronicznie przez ePUAP - wyjaśnia zastępca dyrektora Wydziału Obsługi UMP.
Magistrat informuje, że adres do e-Doręczeń Urzędu Miasta Poznania i podległych jednostek jest aktywny.
Korzystanie z systemu będzie możliwe bez przeszkód, gdy tylko osiągnie on pełną stabilność i wydajność - czytamy w komunikacie urzędu.
e-Doręczenia - okres przejściowy do końca 2025 roku
Warto zaznaczyć, że w tym roku samroządy nie są zobowiązane do korzystania z systemu e-Doręczeń w pełnym wymiarze. Działania te są zgodne z nowelizacją ustawy o doręczeniach elektronicznych, która wprowadza okres przejściowy - do 31 grudnia 2025 r.
W tym czasie podmioty publiczne będą musiały mieć aktywne adresy do e-Doręczeń, jednak w wyjątkowych sytuacjach będą mogły odstąpić od doręczenia elektronicznego i przesłać pismo w innej formie - informuje rządowy serwis gov.pl.
Harmonogram wdrażania e-Doręczeń
Zgodnie z przyjętym harmonogramem, do 1 kwietnia 2025 roku e-Doręczenia muszą wdrożyć przedsiębiorcy zarejestrowani w KRS, a do 1 lipca 2025 r. - przedsiębiorcy zarejestrowani w CEIDG - o ile dokonują zmiany wpisu w tych rejestrach.
W kolejnych latach do systemu dołączą sądy i prokuratura, organy ścigania, służba więzienna oraz inne jednostki wymiaru sprawiedliwości. Te instytucje muszą wdrożyć e-Doręczenia do 1 października 2029 roku - informuje serwis gov.pl.
System e-Doręczeń zastąpi docelowo inne formy korespondencji, w tym tę prowadzoną przez Elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej (ePUAP).
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.