reklama

Problemy z e-Doręczeniami. Część samorządów zrezygnowała z ich stosowania przy wysyłaniu decyzji podatkowych

Opublikowano:
Autor: | Zdjęcie: Canva

Problemy z e-Doręczeniami. Część samorządów zrezygnowała z ich stosowania przy wysyłaniu decyzji podatkowych - Zdjęcie główne

foto Canva

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WiadomościE-doręczenia miały ułatwić komunikację urzędów z obywatelami, jednak problemy techniczne utrudniają funkcjonowanie systemu. Z tego powodu m.in. poznański magistrat zdecydował się w tym roku zrezygnować z tej formy doręczania decyzji podatkowych.
reklama

Od początku roku wybrane instytucje publiczne, urzędy oraz przedstawiciele zawodów zaufania publicznego (m.in. notariusze, adwokaci, radcowie prawni) mają obowiązek korzystania z e-Doręczeń, czyli elektronicznej formy wysyłania i odbierania listów poleconych. Jednak - jak się okazuje - wprowadzenie nowego systemu napotkało na techniczne problemy.

reklama

Problemy z systemem e-Doręczeń 

Najpoważniejszym kłopotem na początku działania systemu e-Doręczeń były znaczne opóźnienia w wysyłce pism. 

W pierwszych dniach obowiązywania systemu część korzystających z niego podmiotów publicznych odnotowała problemy z jego funkcjonowaniem, wynikające głównie z błędów w integracji wewnętrznych narzędzi do elektronicznego obiegu dokumentów z systemem e-Doręczeń - czytamy w wyjaśnieniu Ministerstwa Cyfryzacji.

Jak twierdzi resort - powołując się na dane Poczty Polskiej, która jest operatorem systemu - błędy dotyczyły około 7 tys. przesyłek na ponad 3,5 mln wszystkich zrealizowanych.

Przyczyny opóźnień i błędów w działaniu systemu e-Doręczeń 

Ministerstwo Cyfryzacji w oficjalnym komunikacie wskazało przyczynę problemów technicznych:

reklama

Głównym problemem było ciągłe odpytywanie o status przesyłek przez systemy urzędów. Ten problem nie powinien już występować - zapewnia resort.

Jednak z informacji opublikowanej przez Unię Metropolii Polskich wynika, że pracownicy Poczty Polskiej zgłaszali m.in. problemy z oprogramowaniem antywirusowym.

W związku z zaistniałą sytuacją, samorządy domagają się rzetelnego raportu lub audytu, który wyjaśni przyczyny problemów oraz określi kryteria wydajności systemu.

Do systemu e-Doręczeń przystąpiło ponad 40 tysięcy podmiotów

Obecnie do systemu e-Doręczeń przystąpiło ponad 40 tys. podmiotów publicznych. Występujące problemy techniczne skłoniły część samorządów do rezygnacji z jego stosowania w sprawach podatkowych, obawiając się, że większe obciążenie systemu może ponownie prowadzić do trudności w wysyłce korespondencji do obywateli.

reklama

Poznański magistrat rezygnuje z e-Doręczeń w sprawach podatkowych

Poznański magistrat poinformował na swojej stronie internetowej, że wysyłanie decyzji dotyczących podatku od nieruchomości osób fizycznych, rolnego i leśnego za pośrednictwem e-Doręczeń wiąże się z ryzykiem, iż przesłane dokumenty nie zostaną skutecznie doręczone.

Problemy z e-Doręczeniami występują w całym kraju i nie są zależne od Urzędu Miasta Poznania - zaznacza Zbigniew Talarczyk, zastępca dyrektora Wydziału Obsługi Urzędu Miasta Poznania. 

reklama

Zdaniem urzędnika, istnieje obawa o sprawne prowadzenie postępowań oraz brak gwarancji trwałości wydawanych w nich rozstrzygnięć.

Dlatego zdecydowaliśmy, że decyzje z wymiarem podatku od nieruchomości osób fizycznych, rolnego i leśnego będziemy dostarczali w formie tradycyjnej lub elektronicznie przez ePUAP - wyjaśnia zastępca dyrektora Wydziału Obsługi UMP.

Magistrat informuje, że adres do e-Doręczeń Urzędu Miasta Poznania i podległych jednostek jest aktywny.

Korzystanie z systemu będzie możliwe bez przeszkód, gdy tylko osiągnie on pełną stabilność i wydajność - czytamy w komunikacie urzędu.

e-Doręczenia - okres przejściowy do końca 2025 roku

Warto zaznaczyć, że w tym roku samroządy nie są zobowiązane do korzystania z systemu e-Doręczeń w pełnym wymiarze. Działania te są zgodne z nowelizacją ustawy o doręczeniach elektronicznych, która wprowadza okres przejściowy - do 31 grudnia 2025 r. 

W tym czasie podmioty publiczne będą musiały mieć aktywne adresy do e-Doręczeń, jednak w wyjątkowych sytuacjach będą mogły odstąpić od doręczenia elektronicznego i przesłać pismo w innej formie - informuje rządowy serwis gov.pl. 

Harmonogram wdrażania e-Doręczeń

Zgodnie z przyjętym harmonogramem, do 1 kwietnia 2025 roku e-Doręczenia muszą wdrożyć przedsiębiorcy zarejestrowani w KRS, a do 1 lipca 2025 r.  - przedsiębiorcy zarejestrowani w CEIDG - o ile dokonują zmiany wpisu w tych rejestrach.

W kolejnych latach do systemu dołączą sądy i prokuratura, organy ścigania, służba więzienna oraz inne jednostki wymiaru sprawiedliwości. Te instytucje muszą wdrożyć e-Doręczenia do 1 października 2029 roku - informuje serwis gov.pl.

System e-Doręczeń zastąpi docelowo inne formy korespondencji, w tym tę prowadzoną przez Elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej (ePUAP).

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Najnowsze i najciekawsze wiadomości z Wielkopolski. Codziennie ciekawe treści specjalnie dla Ciebie! Zobacz co się dzieje Dziś w Wielkopolsce Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama