Nowy łuk torowy przy Okrąglaku to niewielka, ale kluczowa inwestycja, która usprawni ruch tramwajowy w centrum Poznania. Umożliwi skręt z ul. 27 Grudnia w kierunku Mostu Teatralnego, ul. Św. Marcin, Garbar i Śródki.
Każda taka inwestycja przyczynia się do zwiększenia elastyczności sieci tramwajowej - wskazuje Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu, w komunikacie prasowym. - Przykładem może być łuk umożliwiający skręt tramwajów w prawo z ulicy Towarowej. Dzięki niemu można było wytyczyć zupełnie nową trasę dla linii numer 5 i 17, rozszerzając ofertę transportową dla mieszkańców - dodaje.
Nowy łuk ma zwiększyć odporność sieci tramwajowej na awarie i utrudnienia, umożliwiając sprawne przekierowanie ruchu. Zyska na znaczeniu po otwarciu trasy w ul. Ratajczaka, pozwalając na nowe połączenia z Dębca, Wildy i Górczyna do Garbar, Śródki czy Miłostowa. Jego rola wzrośnie wraz z dalszą rozbudową sieci, m.in. na Naramowice, os. Kopernika i Zawady, co usprawni komunikację w centrum Poznania.
Okrąglak zostanie zabezpieczony na czas budowy łuku torowego
Z uwagi na historyczne znaczenie Okrąglaka oraz jego położenie w rejonie nowej inwestycji - jak zapewnia miasto - konieczne jest zastosowanie specjalnych środków ochronnych. Aby uchronić konstrukcję przed nadmiernymi drganiami, wewnątrz budynku oraz w jego piwnicach zostaną zamontowane nowoczesne sensory drgań. Dzięki temu będzie możliwe bieżące monitorowanie wpływu prac budowlanych na budynek, a w razie potrzeby szybka reakcja.Kolejnym krokiem będzie rozbiórka części piwnic znajdujących się od strony ul. 27 Grudnia, które kolidują z nową infrastrukturą. Ich zasypanie oraz budowa ściany oporowej pozwolą na oddzielenie Okrąglaka od torowiska.
Miastu zależy na tym, by budowa łuku torowego nie wpłynęła negatywnie na ten kultowy zabytek, dlatego prace rozbiórkowe przeprowadzone zostaną bez użycia ciężkiego sprzętu - zapewnia poznański magistrat.
Aby dodatkowo zmniejszyć wpływ drgań na budynek, nowa płyta torowa ma zostać ułożona na macie wibroizolacyjnej. Ostatnim etapem będzie przełożenie sieci trakcyjnej i zakończenie prac wykończeniowych.
Zmiana organizacji ruchu w centrum Poznania
Prace budowlane przy Okrąglaku wymuszą zmiany w organizacji ruchu w centrum Poznania. Od poniedziałku, 3 lutego, fragment jezdni na wschodniej stronie skrzyżowania ulic 27 Grudnia, Gwarnej, Fredry i Mielżyńskiego zostanie wyłączony z ruchu. Dodatkowo część chodnika w rejonie Okrąglaka zostanie zajęta na potrzeby budowy.Piesi będą mogli korzystać z alternatywnych tras - przejdą schodami oraz chodnikiem bezpośrednio przylegającym do budynku lub drugą stroną ul. 27 Grudnia. Rowerzyści i kierowcy dojeżdżający do pobliskich posesji nadal będą mieli możliwość skrętu w ul. Gwarną.
Ruch tramwajowy przez ten rejon nie zostanie znacząco zakłócony. Tramwaje będą kursować zgodnie z rozkładem, a jedyne przerwy mogą wystąpić w weekendy, kiedy konieczne będzie przełączenie sieci trakcyjnej.
ŹRÓDŁO - PIM, ZTM, ZDM
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.