Groźny koronawirus rozprzestrzenia się błyskawicznie. Choroba atakuje kolejne kraje. Czy zagrażają nam paczki z Aliexpress.com?
Śmiercionośny wirus zaczął się jednak w szybkim tempie rozprzestrzeniać i atakować inne kraje. Obecnie na skutek zarażenia koronawirusem zmarły 132 osoby, a ponad 6000 zostało zarażonych. Liczby te z dnia na dzień rosną.
Wszystko rozpoczęło się w grudniu ubiegłego roku w Wuhan - stolicy prowincji Hubei w środkowych Chinach. Najprawdopodobniej siedliskiem tego wirusa był tamtejszy targ, gdzie sprzedawane są żywe zwierzęta i owoce morza.
Jak informuje tvn24.pl, mieszkańcy Wuhan zostali praktycznie odcięci od świata przez chińskie władze. W mieście liczącym 11 milionów mieszkańców, zostały wprowadzone ograniczenia w przemieszczaniu się w okolicznych miastach.
Pomimo tego, że w Polsce nie odnotowano jeszcze pierwszego przypadku zarażenia chińskim koronawirusem, Polacy zaczynają się obawiać. Z aptek i wirtualnych regałów allegro znikają maski ochronne, na których sprzedawcy zaczęli zarabiać setki tysięcy złotych.
W naszym kraju zaczęto się również obawiać przesyłek z niezwykle popularnego serwisu Aliexpress.com. Jednak Główny Inspektor Sanitarny informuje, że według aktualnej wiedzy nie ma ryzyka zakażenia się koronawirusem za pośrednictwem paczek z tej popularnej strony. Wirus bowiem nie może przetrwać dłużej niż kilkadziesiąt godzin poza ludzkim ciałem.
Zważywszy na to, że paczki z Chin przychodzą do nas po kilku tygodniach, a nawet miesiącach, ryzyko zarażenia w ten sposób jest praktycznie niemożliwe.
W związku z zachorowaniami, które potwierdzono już w 16 krajach, w tym dwóch europejskich – w Niemczech oraz we Francji, Komisja Europejska uruchomiła unijny Mechanizm Ochrony Ludności. System ma na celu zacieśnienie współpracy między różnymi krajami w celu zapobiegania, gotowości i reagowania na różnego rodzaju katastrofy.
W momencie, gdy skala zagrożenia przytłacza możliwości reagowania danego kraju, może on poprosić o pomoc. W ramach Mechanizmu Ochrony Ludności, Komisja Europejska koordynuje działania pomiędzy różnymi krajami i instytucjami i pokrywa co najmniej 75% kosztów transportu lub/i wdrożeń operacyjnych.