reklama

Wielki plac budowy z centrum Poznania. Zobacz, co się zmieni [ZDJĘCIA]

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości - Odnowa centrum to ogromne przedsięwzięcie, dlatego efekty zmian będą również znaczące. Obecny rok będzie przełomowy dla tej części Poznania - zapewnia prezydent Jacek Jaśkowiak, mówiąc o inwestycjach na Starym Rynku i ulicach śródmieścia.
reklama

W centrum Poznania z dnia na dzień pojawiają się kolejne metry nowych rur i okablowania, szyn tramwajowych, nawierzchni chodników, jezdni i przystanków. Jak podaje Urząd Miasta Poznania - prace są na ostatniej prostej. 

- Odnowa centrum to ogromne przedsięwzięcie, dlatego efekty zmian będą również znaczące. Obecny rok będzie przełomowy dla tej części Poznania. Zakończą się ważne inwestycje modernizacyjne wielu dobrze znanych ulic śródmieścia. Mieszkańcy i turyści już wkrótce będą mogli cieszyć się ich nową odsłoną. Prace zostały zaplanowane w ten sposób, by w jak największym stopniu wykorzystać dostępne środki unijne, z korzyścią dla Poznania i poznaniaków - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.

Przebudowywane są ulice w centrum Poznania 

Przebudowywane są ulice: Św. Marcin - między mostem Uniwersyteckim a ul. Gwarną wraz ze skrzyżowaniami z al. Niepodległości i Towarową, Gwarna, 27 Grudnia, Kantaka, część ul. Ratajczaka i południowa strona Placu Wolności.

Skrzyżowanie ul. Św. Marcin i Ratajczaka jest dostosowywane do przyszłej trasy tramwajowej. Nie ma już śladu po starych torowiskach na ul. Fredry i Mielżyńskiego. Prace prowadzone są też Starym Rynku, ponadto wznowione zostały Al. Marcinkowskiego.

- Jesteśmy na ostatniej prostej i już niedługo mieszkańcy będą mogli cieszyć się przebudowanymi przestrzeniami w centrum. Będziemy stopniowo oddawać je do użytku, przy czym priorytetem jest dla nas ruch tramwajowy. Prace realizujemy kompleksowo, od infrastruktury podziemnej, przez nowe torowiska, jezdnie i chodniki, po nową zieleń i oświetlenie - mówi Justyna Litka, prezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Na które trasy wrócą tramwaje?

Na początku kwietnia tramwaje mają wrócić na trasę przez most Uniwersytecki i ul. Towarową. Pozostały odcinek torów na ul. Św. Marcin ma zostać udostępniony do połowy roku.

Torowisko na odcinku ul. Św. Marcin od ul. Gwarnej do mostu Uniwersyteckiego zostało już ułożone, dobiegają końca prace związane z siecią trakcyjną. Coraz bardziej zaawansowane są także prace polegające na budowie jezdni ul. Św. Marcin na odcinkach wyłączonych z ruchu. Na zachodniej jezdni al. Niepodległości, od strony ul. Towarowej, dobrze widać już nową nawierzchnię.

- Kolejnym zakresem Programu Centrum jest okolica Okrąglaka, gdzie zmienia się ul. Gwarna, 27 Grudnia, Kantaka, część ul. Ratajczaka i południowa strona Pl. Wolności. Ponadto w ramach tego zadania wykonawca zajmuje się również przebudową wysłużonych torowisk w ul. Fredry i Mielżyńskiego. W lutym przywrócony został ruch samochodowy na ul. Fredry na odcinku pomiędzy ul. Wieniawskiego a al. Niepodległości. Nowe torowisko, słupy i sieć trakcyjna są już dobrze widoczne - podaje UM Poznań.

Postępują również prace na ul. Mielżyńskiego - ułożono już tam nowe szyny, a obecnie trwa zabudowa torowiska kostką kamienną pochodzącą z demontażu. Dużo dzieje się na placu przed Okrąglakiem - przebudowywany jest węzeł rozjazdowy. Priorytetem jest przygotowanie łuku na trasie tramwajowej przez ul. Fredry i Mielżyńskiego, by do połowy roku mogły wrócić tu tramwaje.

Zmiany na Starym Rynku 

Na Starym Rynku zakończyły się prace związane z izolacją fundamentów Wagi Miejskiej oraz wykonaniem posadzki w piwnicach tego budynku, obecnie izolowane są fundamenty Ratusza. 

Na budynkach Arsenału i Muzeum Wojskowego przygotowano konstrukcję pod zadaszenie ul. Jana Baptysty Quadro, gdzie będzie Pasaż Kultury. Na odcinku między ul. Wrocławską a Świętosławską widać już krawężnik i podbudowę chodnika.

- W kwietniu będzie można zobaczyć pierwsze fragmenty docelowej nawierzchni na przebudowywanym odcinku ul. Żydowskiej. Priorytetem było zakończenie prac na ul. Wielkiej, która od 13 marca przejęła rolę drogi dojazdowej dla pojazdów budowy ze Starego Rynku oraz uprzywilejowanych. Wcześniej taką funkcję pełniła ul. Paderewskiego, teraz więc mogą zostać ukończone prace na skrzyżowaniu tej ulicy z Al. Marcinkowskiego - wyjaśnia urząd miasta. 

Na wszystkich realizowanych inwestycjach - jak podaje magistrat - pracuje 270 osób. 

- Jeżeli jest taka potrzeba, to pracujemy również w soboty i niedziele. Przykładowo, w ostatni weekend rozwieszaliśmy sieć trakcyjną na skrzyżowaniu ul. Św. Marcin i Towarowej - wyjaśnia Jacek Sobkowiak, prezes spółki Tormel, generalnego wykonawcy inwestycji w centrum.

Jak podkreśla poznański magistrat, poszczególne etapy robót zależą jednak nie tylko od sił ludzkich, ale także warunków atmosferycznych. 

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

Chcesz przeczytać cały artykuł? Wystarczy, że założysz konto lub zalogujesz sie na już istniejace

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama