reklama

Strefa Czystego Transportu także w Poznaniu? Wielkie zmiany dla kierowców

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: Jakub Piotrowicz

Strefa Czystego Transportu także w Poznaniu? Wielkie zmiany dla kierowców - Zdjęcie główne

Strefa Czystego Transportu także w Poznaniu? Wielkie zmiany dla kierowców | foto Jakub Piotrowicz

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Polska i ŚwiatPrezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Co to oznacza? Jakie zmiany czekają kierowców? A to nie koniec rewolucji – miasta, także Poznań, będą również musiały kupować droższe autobusy zeroemisyjne.
reklama

Pierwsza w Polsce Strefa Czystego Transportu w Polsce zaczęła obowiązywać 1 lipca 2024 r. w Warszawie. Objęła większość Śródmieścia i fragmenty otaczających je dzielnic.

reklama

– Na tym obszarze ograniczony został wjazd pojazdów emitujących najwięcej trujących spalin – informują urzędnicy ze stolicy. 

Wchodzą nowe przepisy. Te miasta będą musiały się dostosować. Oto lista

Okazuje się, że powstanie kolejnych stref w kraju to już kwestia czasu. Nowelizacja ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, w której zapisano obowiązek tworzenia takich miejsc, ma już podpis prezydenta. A to oznacza, że staje się obowiązującym prawem.  

Zgodnie z nowymi przepisami, Strefa Czystego Transportu będzie musiała powstać w miastach, w których liczba mieszkańców jest większa niż 100 tys., w przypadku przekroczenia poziomu dwutlenku azotu (NO2) dopuszczalnego w powietrzu

Władze będą musiały ją ustanowić od 1 stycznia następującego po roku, w którym prezydent tego miasta otrzyma wyniki informujący o złych stanie powietrza. O które miasta konkretnie chodzi? Potencjalnie o wszystkie z tej listy. 

reklama

1. Białystok
2. Bielsko-Biała
3. Bydgoszcz
4. Bytom
5. Chorzów
6. Częstochowa
7. Dąbrowa Górnicza
8. Elbląg
9. Gdańsk
10. Gdynia
11. Gliwice
12. Gorzów Wielkopolski
13. Katowice – prace nad wdrożeniem strefy już trwają
14. Kielce
15. Koszalin
16. Kraków – strefa powinna powstać w 2025 roku
17. Lublin
18. Łódź
19. Olsztyn
20. Opole
21. Płock
22. Poznań
23. Radom
24. Ruda Śląska
25. Rzeszów
26. Rybnik
27. Sosnowiec
28. Szczecin
29. Tarnów
30. Toruń
31. Tychy
32. Wałbrzych
33. Warszawa – miasto posiada już strefę
34. Włocławek
35. Wrocław – prace nad wdrożeniem strefy są w trakcie
36. Zielona Góra.

reklama

Samorządy bez wyboru – będą kupować ekologiczne autobusy. O 900 mln drożej 

Co ważne, ustawa przewiduje, że rada gminy (miasta) w uchwale ustanawiającej strefę czystego transportu może dopuścić wjazd do strefy w  określonych godzinach pojazdów innych niż spełniających określone wymogi emisyjności spalin, pod warunkiem uiszczenia opłaty przez kierowców. Ten okres nie może trwać jednak dłużej niż trzy lata. Wielkość stref czystego transportu również zostanie określona przez samorządy.

reklama

W noweli zapisano również, że od 2026 r. miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą musiały kupować autobusy wyłącznie zeroemisyjne.

– Obecnie miasta powyżej 100 tys. mieszkańców kupują około 500 autobusów rocznie – co kosztuje je ponad 800 mln zł. Wymiana autobusów na zeroemisyjne będzie wiązać się z dodatkowymi kosztami w wysokości ok. 900 mln rocznie. Okres wymiany floty będzie wynosił 16 lat – informuje Ministerstwo Klimatu i Środowiska i dodaje, że  samorządy mogą korzystać ze wsparcia wymiany autobusów na zeroemisyjne ze środków krajowych i unijnych. 

Resort klimatu tłumaczy, że wprowadzane zmiany mają przyczynić się do poprawy jakości powietrza poprzez redukcję emisji pochodzących z transportu.

– Badania pokazują, że w związku ze złą jakością powietrza, co roku przedwcześnie umiera w Polsce około 50 000 ludzi – to tak, jakby z mapy rok w rok znikało miasto wielkości Skierniewic. Dlatego podejmujemy różne działania, które mają poprawić jakość powietrza, transport jest drugim źródłem emisji zanieczyszczeń powietrza w Polsce – podkreślono. 

Tak działa Strefa Czystego Transportu w Warszawie. Zlekceważysz ją? 500 zł 

Strefa Czystego Transportu od kilku miesięcy funkcjonuje w stolicy. Swoim działaniem objęła Śródmieście i fragmenty otaczających je dzielnic, łącznie 37 km kw., gdzie ograniczony został wjazd pojazdów z silnikiem benzynowym (w tym LPG) starszych niż 27 lat lub niespełniających normy Euro 2 oraz pojazdów z silnikiem Diesla (w tym LPG) starszych niż 19 lat lub niespełniających normy EURO 4. 

– Przez pierwsze 3,5 roku zwolnieni z nich są mieszkańcy stolicy rozliczający w niej podatki – informuje UM w Warszawie. Dodaje, że stworzenie takich regulacji przez władze to odpowiedź na postulaty dotyczące poprawy jakości powietrza, zgłaszane przez mieszkańców. Temat ten podnoszony był wielokrotnie przez organizacje pozarządowe i ruchy społeczne zajmujące się zdrowiem i jakością życia w mieście.

Pierwszy etap strefy czystego transportu w Warszawie wprowadzono 1 lipca  2024 r.  Później, konsekwentnie od 1 stycznia 2026 r. co dwa lata, będą zwiększać się wymagania dotyczące standardów emisji spalin dla aut poruszających się po strefie.

Brak zastosowania się do wymogów SCT traktowane jest jak wykroczenie drogowe, za które można otrzymać mandat w wysokości 500 zł.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

Chcesz przeczytać cały artykuł? Wystarczy, że założysz konto lub zalogujesz sie na już istniejace

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama