Infrastruktura drogowa, nazywana często krwioobiegiem gospodarki, to fundament nowoczesnego społeczeństwa. Za możliwością sprawnego przemieszczania się punktu A do B, idą działania na rzecz wzrostu gospodarczego, poprawa bezpieczeństwa oraz podniesienie jakości życia obywateli.
Dobre drogi: obniżają koszty transportu, zwiększają dostępność regionów dla inwestorów, skracają czas dojazdu do pracy i szkół, umożliwiają szybszą reakcję służb ratunkowych.
W planie Wielkopolskiego Zarządu Dróg Powiatowych inwestycje za 7,5 mld zł
O drogach na terenie województwa wielkopolskiego dyskutowano podczas Regionalnego Forum Gospodarczego, które odbyło się w Jarocinie.Jak mówił Paweł Katarzyński, dyrektor Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Poznaniu, w mijającym 2025:
- budżet WZDW w Poznaniu wyniósł 1,1 mld zł,
- bieżące utrzymanie dróg pochłonęło 200 mln zł,
- na wydatki inwestycyjne zabezpieczono 859 mln zł,
- administrowanie drogami kosztowało 54 mln zł.
Ambitnie rysują się zamiary WZDW, jeśli chodzi o przyszłe zadania drogowe. Inwestycje zaplanowane obecnie do 2030 roku mają pochłonąć 7,5 mld zł.
Kluczowe zadania dla południowej Wielkopolski
W Jarocinie Paweł Katarzyński wypunktował priorytetowe zadania drogowe WZDW mające wpływ na rozwój południowej Wielkopolski. Listę inwestycji - obecnie realizowanych lub zaplanowanych - prezentujemy poniżej:
- Rozbudowa DW nr 443 - od Gizałek do Tuliszkowa
W sumie szacujemy to zdanie na 324 mln zł. Prace rozpoczęły się w zeszłym roku, m.in. od budowy nowego mostu w Nowej Wsi - komentował Paweł Katarzyński, dyrektor WZDW w Poznaniu.
O pracach na tym odcinku przeczytasz klikając w link poniżej:
- Rozbudowa DW nr 442 (Gizałki-Kalisz)
Obecnie trwają prace na terenie gminy Chocz i Gizałki. W sumie zaangażowanych jest póki co 78 mln zł. Koszt całego zadania to 200 mln zł - wyliczał Paweł Katarzyński.
- Obwodnica Kościana w ciągu DW nr 308
To przedsięwzięcie będzie kosztowało nas 85 mln zł - wyjaśniał w Jarocinie Paweł Katarzyński.
Procedura wyboru wykonawcy obwodnicy potrwa dłużej niż zakładano z powodu odwołania jednego z oferentów, które wpłynęło do Krajowej Izby Odwoławczej.
- Nowy przebieg DW 450 w okolicy Kalisza
Nie będzie to wielkie przedsięwzięcie, ale pierwsza droga, w przypadku której zastosujemy konstrukcję i nawierzchnię betonową - tłumaczył Paweł Katarzyński.
- Budowa obwodnicy Mikstatu w ciągu DW nr 447 Antonin-Grabów nad Prosną
Jesteśmy w trakcie uzyskiwania decyzji ZRID - mówił Paweł Katarzyński.
- Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 449 (powiat ostrzeszowski, powiat ostrowski)
Podpisaliśmy już pierwsze umowy na te odcinki. Zadanie będzie kosztowało 157 mln zł - zaznaczał Katarzyński.
- Rozbudowa DW nr 444 Krotoszyn-Odolanów-Ostrzeszów na odcinku od DK 25 do DK 11.
Tę drogę mamy właściwie całą przebudowaną za wyjątkiem Szklarki Przygodzickiej. Na dniach mamy uzyskać decyzję ZRID i przystąpić do realizacji zadania - mówił dyrektor Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Poznaniu
- Budowa obwodnicy Świecy w ciągu DW nr 444 Krotoszyn - Ostrzeszów
- Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 434 Śrem (odcinek Kórnik- Śrem)
Wielkie wyzwanie, to jedno z naszych ambitniejszych rozwiązań. Chodzi o przebudowę całej drogi od Kórnika do Śremu. Powstała już obwodnica Kórnika, mamy za sobą dwa etapy obwodnicy Śremu. Chcemy ją przebudować do kategorii drogi o przekroju 2+2 albo 2+1. jesteśmy na etapie projektowania koncepcji z uzyskaniem decyzji środowiskowej - mówił w Jarocinie Paweł Katarzyński.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.