Mieszkanka gminy Września dostała telefon od rzekomego pracownika banku, informujący o przyjęciu jej wniosku online na 25 tys. zł. pożyczki gotówkowej.
Kobieta zaprzeczyła, aby taki wniosek złożyła i wtedy od rozmówcy usłyszała, że ten wniosek zostanie jak najszybciej zablokowany. I oczywiście, biorąc pod uwagę, że może być to oszustwo za parę minut ma się z nią skontaktować policjant - relacjonuje Komenda Powiatowa Policji we Wrześni.
Oszukana na pracownika banku. Wrześnianka straciła blisko 50 tys. zł
Rzeczywiście, chwilę później telefon wrześnianki znów zadzwonił. Tym razem rozmówca przedstawił się jako funkcjonariusz Komendy Wojewódzkiej Policji w Poznaniu.
47-latka była w ogniu telefonów oraz rozmów, na przemian z fałszywym pracownikiem banku oraz funkcjonariuszem. Obie strony znały szablon procedur i na każde pytanie posiadali przygotowaną odpowiedź i cały czas wciągali kobietę w swoją przestępczą grę, stosując metody socjotechniki - opisuje KPP we Wrześni.
W ten sposób wyłudzili od kobiety 49.500 zł. Poszkodowanej wrześniance rozmowa wydała się tym bardziej wiarygodna, że przestępcy użyli autentycznego numeru telefonu policji.
Oszuści wykorzystali metodę spoofingu wprowadzając u 47-latki jeszcze większe zakłopotanie - z uwagi na numer dzwoniącego. Pamiętajmy, że ta grupa przestępców jest aktywna i cały czas stara się dopracować swoje przestępcze metody - informują funkcjonariusze z Wrześni.
Czym jest oszustwo metodą spoofingu?
Oszustwo metodą spoofingu polega na podszywaniu się pod inne numery podczas dzwonienia, aby wprowadzić ofiarę w błąd.
W ten sposób oszuści dzwonią do losowo wybranych osób podszywając się pod konsultantów banków, a także przedstawicieli urzędów i instytucji, w tym także funkcjonariuszy policji - wyjaśnia podinsp. Iwona Liszczyńska z wielkopolskiej policji.
Przestępcy wykorzystują manipulacje emocjonalne i presję czasu, aby uzyskać nieuprawniony dostęp do informacji i przekonać do przelania pieniędzy na wskazane konto.
Aby nie dać się oszukać, musimy uważnie słuchać dzwoniącego i panować nad emocjami. Jeśli nasz rozmówca informuje, że pieniądze na naszym koncie są zagrożone lub z innego powodu należy przelać je na inne konto - od razu powinniśmy się rozłączyć. Dla pewności możemy samodzielnie zadzwonić do banku, by ostatecznie zweryfikować przekazane informacje - ostrzega funkcjonariuszka zespołu prasowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Poznaniu.
PRZECZYTAJ TAKŻE:
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.