Badania NielsenIQ pokazują, że w 2024 roku Polacy wypili mniej piwa niż w poprzednich latach. Sprzedaż spadła o 1,7 proc., co oznacza 100 milionów butelek i puszek mniej niż w 2023 roku. Warto zaznaczyć, że to najniższy wynik od 20 lat.
Co wpłynęło na spadek sprzedaży piwa?
Zdaniem Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie, spadek sprzedaży piwa wynika zarówno z rosnącej popularności trendów prozdrowotnych, jak i jego ceny.Średnia cena piwa systematycznie rośnie od 2019 roku, a łączny wzrost w tym okresie wyniósł około 43 proc. Kluczowym czynnikiem podwyżek jest wzrastający podatek akcyzowy – obecnie jego stawki są o 27 proc. wyższe niż w 2019 roku, a do 2027 roku wzrosną o kolejne 10 proc.
Jak informują Browary Polskie, dla producentów oznacza to duże obciążenie, które bezpośrednio wpływa na konsumentów. Co więcej, mimo podwyżek akcyzy, wpływy do budżetu państwa wzrosły jedynie o niecałe 10 proc.
Wzrost sprzedaży piwa 0%
Jednak niecały rynek piwa odnotował spadki – segment piw bezalkoholowych dynamicznie się rozwija. W 2023 roku sprzedaż piw 0,0% wzrosła o 17,4% pod względem wolumenu, osiągając 6,4% całego rynku. Wartość ich sprzedaży przekroczyła 1,7 mld zł, co oznacza wzrost o niemal 250 mln zł w porównaniu do poprzedniego roku.
Najchętniej zakupy robimy w sklepach
Tradycyjne już to sklepy nadal dominują w sprzedaży piwa, odpowiadając za 62,7% jego wartości na polskim rynku. Jednak liczba takich placówek systematycznie spada. To dyskonty zyskują na znaczeniu, przejmując część rynku kosztem małych sklepów – ich udział wzrósł o 2,5 punktu procentowego w porównaniu do 2023 roku.
Dalszy spadek kategorii piwa to także mniejsze zapotrzebowanie na surowce rolne, ale warto też pamiętać, że w sytuacji rosnącej nadwyżki mocy produkcyjnych, zagrożone może być dalsze funkcjonowanie niektórych browarów – wskazuje Bartłomiej Morzycki, dyrektor Związku Browary Polskie.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.