reklama

Ostateczny przebieg Kolei Dużych Prędkości między Poznaniem a Sieradzem

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości Ostateczny wariant przebiegu Kolei Dużych Prędkości przez teren Wielkopolski ogłosił Minister Marcin Horała, na dzisiejszej konferencji prasowej w Poznaniu. Odcinek będzie częścią tzw. kolejowego „igreka”, łączącego Warszawę, Łódź, Poznań i Wrocław.
reklama

Do realizacji projektu Koleje Dużych Prędkości powołana została rządowa spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK). Na jej zlecenie opracowane zostały cztery warianty przebiegu KDP na naszym terenie.
 
Każdy z nich wymagał - w mniejszym lub większym stopniu - wywłaszczeń, co oznaczałoby, że ludzie - na mocy specustawy, będą musieli opuścić swoje domy, gospodarstwa i firmy, które zostaną wyburzone. To wywołało lawinę protestów mieszkańców - m.in. powiatów jarocińskiego, pleszewskiego i średzkiego. 

Burzliwe spotkania oraz wysyłane później pisemne sprzeciwy ludzi - przyniosły skutek. Przedstawiciele CPK wystosowali w grudniu 2022 roku oficjalne pisma do samorządów, w których informowali o utworzeniu nowego wariantu - W9 - który jest kompilację wcześniejszych.

CPK podało jak pobiegnie Kolej Dużych Prędkości w Wielkopolsce

Wariant W9 został ostatecznie wybrany, o czym dziś na konferencji prasowej w Wielkopolskim Urzędzie Wojewódzkim w Poznaniu poinformował Marcin Horała - pełnomocnik rządu ds. CPK. Trasa łączy  wariantu W1 do rejonu Kalisza, W3 od Kalisza do Kotlina i W2 od Kotlina do Poznania [treść komunikatu prasowego na temat wybranego wariantu oraz MAPĘ przebiegu znajdziesz w GALERII ZDJĘĆ].

Wariant W9, który ostatecznie wybraliśmy, jest optymalnym rozwiązaniem dla odcinka między Poznaniem a Sieradzem i powstał w wyniku konsultacji z mieszkańcami i samorządowcami. Oznacza najmniejszą liczbę kolizji z budynkami mieszkalnymi, najmniej ingeruje w obszary cenne przyrodniczo i wypada najkorzystniej pod względem kolizji z ujęciami wody i zabytkami - podkreśla Radosław Kantak, członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych.

Wariant W9 zakłada zatrzymywanie się pociągów w centrum Kalisza, a także budowę nowej stacji - w Nowym Mieście nad Wartą.

- Linia KDP będzie dostosowana do potrzeb ruchu regionalnego - poprzez zapewnienie łączników z istniejącą infrastrukturą. Z nowej linii CPK da się zjechać na istniejące stacje w Jarocinie, Środzie Wielkopolskiej i Ostrowie Wielkopolskim - informują przedstawiciele spółki. 

Kolej Dużych Prędkości między Poznaniem a Sieradzem 

Odcinek Kolei Dużych Prędkości (KDP) między Poznaniem i Sieradzem (woj. łódzkie) będzie liczył 155 km, a z łącznicami - ponad 220 km. Większa część kolejowej „szprychy” CPK nr 9 biegnie na terenie województwa wielkopolskiego.

Jak zapewniają przedstawiciele CPK, dzięki inwestycji przejazd pociągiem między Warszawą a Poznaniem potrwa około 2 godz. (dzisiaj taka podróż zajmuje ponad 3 godz.). Natomiast, z Kalisza do stolicy mamy dojechać w niecałe półtorej godziny.

Prace budowlane mają ruszyć w 2027 roku. Odcinek Sieradz - Poznań ma zostać dopuszczony do ruchu w 2031 roku.

PRZECZYTAJ TAKŻE:

 

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

Chcesz przeczytać cały artykuł? Wystarczy, że założysz konto lub zalogujesz sie na już istniejace

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama