reklama

Światowy Dzień Konsumenta - zadbaj o swoje bezpieczeństwo. Zobacz, jak to zrobić

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: UOKiK

Światowy Dzień Konsumenta - zadbaj o swoje bezpieczeństwo. Zobacz, jak to zrobić  - Zdjęcie główne

foto UOKiK

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości Cudowne leki na koronawirusa, fałszywe szczepienia za granicą, dezynfekcja mieszkania to przykłady tylko kilku metod oszustw, które przestępcy wykorzystują, aby wyłudzić od nas pieniądze lub tożsamość.
reklama

Panujący w czasie pandemii wszechobecny lęk i niewiedzę wykorzystują skrupulatnie przestępcy, którzy dostrzegli szybki i łatwy sposób na zysk w obliczu wybuchu społecznej paniki. Lawinowo wzrasta liczba przestępstw szczególnie tych dokonywanych w sieci. Z przeprowadzonych przez Krajowy Rejestr Długów Biuro Informacji Gospodarczej i serwis ChronPESEL.pl badań wynika, że obecnie ataków hakerskich w sieci boi się więcej Polaków niż jeszcze pół roku wcześniej.

15 marca obchodzony jest Światowy Dzień Konsumenta – czyli święto każdego z nas

Epidemia koronawirusa wpłynęła na zmianę wielu zachowań konsumenckich. Z obawy przed zakażeniem i kolejkami w sklepach stacjonarnych częściej decydujemy się na zakupy przez internet i dostarczenie paczki pod drzwi. Podejmując decyzje zakupowe, pamiętajmy o prawie do informacji, sprawdzajmy datę przydatności do spożycia w przypadku produktów spożywczych, a także racjonalnie podchodźmy do informacji zawartych w opisach np. właściwości towarów.

Codziennie zawieramy mniejsze lub większe umowy zakupu. Taką umową jest np. zakup biletu, płatność za zamówienie z e-sklepu, kupno żywności, kawy czy sprzętu RTV i AGD. Chcemy w szczególny sposób przypomnieć o prawach osób kupujących i inwestujących przez internet. W związku z postępem technologicznym, a także pandemią koronawirusa, coraz więcej transakcji zawieranych jest w internecie, tj. na odległość. Niestety, wykorzystują to również oszuści.
- mówi Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Grupą szczególnie narażoną na oszustwa są seniorzy, którzy jak informuje bankier.pl stracili blisko 86 mln złotych w ubiegłym roku przez tzw. mafię wnuczkową. Jest to o ponad 13 mln złotych więcej niż dwa lata temu. Przestępcy wymyślają coraz nowsze techniki manipulacyjne, aby wyłudzić pieniądze lub nasze dane osobowe. Jak informuje Stowarzyszenie MANKO do tej pory oszuści wymyślili ponad 30 różnych modyfikacji technik manipulacyjnych.

Niestety nawet podczas epidemii, kiedy powinniśmy ze sobą jednoczyć i solidaryzować, przestępcy wykorzystują nasz lęk, nasze obawy, naszą dezinformację i wymyślają nowe techniki manipulacji.
- mówi Łukasz Salwarowski – prezes Stowarzyszenia MANKO

Poniżej przedstawiamy przykładowe techniki manipulacyjne powstałe tylko w trakcie pandemii:

 Fałszywe szczepionki

Mężczyzna oferował ampułki szczepionki na COVID-19 za 8 tys. zł. Oszust twierdził, że ma nieograniczony dostęp do szczepionek i posiada odpowiedni certyfikat. W trakcie spotkania oszust przekonywał, że szczepionka jest bezpieczna i wystarczy dla 4 osób.

Oszustwo na dezynfekcję przesyłki

Otrzymujemy sms, telefon lub maila z prośbą o dopłatę niewielkiej kwoty w celu dezynfekcji przesyłki. Jeśli nie wpłacimy wróci ona do nadawcy. Ofiara wchodzi w link zamieszczony w wiadomości i podaje swoje dane, aby zrealizować przelew. W ten sposób wyłudzacze zdobywają dane do konta bankowego.

Oszustwo na dezynfekcję mieszkania

Tym razem złodzieje przebrani w kombinezony, wyposażeni w rękawice i okulary ochronne pukają do drzwi i proponują dezynfekcję mieszkań. Później natomiast, po opuszczeniu mieszkań przez ich lokatorów – plądrują i kradną!

Maseczka ze srebra

Na rynku pojawiły się specjalne, drogie maseczki w 100% zabezpieczające przez wirusem z cząsteczkami nano-srebra. Oczywiście maseczki z cudownego materiału to oszustwo.

Oszustwo na chorego wnuczka

Jest to zmieniona metoda oszustwa „na wnuczka”. Oszust dzwoni z prośbą o jak najszybsze opłacenie jego testów na koronawirusa lub całego leczenia. Senior ma przekazać pieniądze „koledze wnuczka” lub wykonać przelew. Pieniędzy nigdy nie odzyska.

„Na niedopłatę za prąd”

Oto wiadomość od naszej ambasadorki: Uwaga dostałam dziś takiego oszukańczego SMS: „PGNiG: Informujemy, że w związku z zadłużeniem na kwotę 12,45 zł na najbliższy dzień roboczy zleciliśmy odłączenie gazu. Zapłać teraz na link…” - oczywiście jest to kolejna próba wyłudzenia pieniędzy.

Cudowne leki na koronawirusa

W związku z obecną sytuację epidemiczna, wielu oszustów wykorzystuje nasz niepokój o zdrowie, oferując sprzedaż fałszywych leków lub produktów, rzekomo zapobiegających zarażeniu się koronawirusem, w niewiarygodnie wysokich cenach. Warto przed zakupem jakichkolwiek leków konsultować się z lekarzem oraz kupować wyłącznie w aptekach

Prezentacje sprzedażowe – gratisy

Po odmrożeniu gospodarki znowu w najlepsze kwitnie sprzedaż drogich garnków i sprzętu AGD podczas tzw. prezentacji. Dlatego ponownie ostrzegamy przed pokazami sprzedażowymi! Seniorze, pamiętaj: nie ma NIC ZA DARMO. Żadna firma nie działa charytatywnie. Dlatego uważaj na hasła: BEZPŁATNE BADANIA, PREZENTY, GRATISY, NIEPOWTARZALNE OKAZJE. To tylko kuszące wabiki, które mają skłonić Cię do wyjścia z domu mimo epidemii i udziału w pozornie atrakcyjnym spotkaniu. W rzeczywistości chodzi o prezentację oferty handlowej i sprzedaż produktów w horrendalnych cenach.

Fałszywe szczepienia za granicą

Coraz częściej oszuści proponują osobom chętnym możliwość zaszczepienia się za granicą, oczywiście za opłatą. Niestety takie oferty nie są prawdziwe, ponieważ: w wielu krajach wprowadzone są obostrzenia dotyczące przekraczania granic (zamknięcie granicy dla obcokrajowców lub kwarantanna po przybyciu) oraz szczepionki rozdzielane są według unijnych przepisów, w związku z czym, żadne państwo nie posiada jej "nadmiaru". Takie oferty są próbą wyłudzenia oszczędności.

„Na mobilny punkt szczepień”

Polega na tym, że oszuści dzwonią do mieszkań seniorów podając się za pracowników mobilnego punktu szczepień. Pod pretekstem sprawdzenia, czy senior kwalifikuje się do szczepienia w ten sposób, oszuści wchodzą do mieszkania i je okradają. Mobilny punkt szczepień przyjeżdża tylko do tych osób, które zarejestrowały się i dostały termin na szczepienie w domu.

Pomoc dla konsumentów:

Tel. 801-440-220 lub 22 290-89-16- infolinia konsumencka
E-mail: porady@dlakonsumentow.pl

Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

Chcesz przeczytać cały artykuł? Wystarczy, że założysz konto lub zalogujesz sie na już istniejace

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama