Reklama

Czy dieta amerykańska jest bezpieczna dla zdrowia?

Opublikowano: Ostatnia modyfikacja:
Autor:

Czy dieta amerykańska jest bezpieczna dla zdrowia? - Zdjęcie główne

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Artykuł partnera Dieta amerykańska powstała prawdopodobnie na początku ubiegłego wieku, jednak największa jej popularność przypada na lata 50–60. XX w. Pozwala na szybką i relatywnie trwałą utratę kilogramów. Jadłospis jest prosty, a posiłki łatwe do przyrządzenia. Ze względu na ogromne powodzenie wśród amerykańskich gwiazd kina takich jak Marilyn Monroe czy Elizabeth Taylor bywa nazywana również dietą Hollywood bądź hollywoodzką. Co zrobić, aby schudnąć aż do 7 kg w miesiąc?

Podstawowe zasady diety amerykańskiej

Żelazną zasadą każdej diety jest ograniczenie przyjmowanych kalorii. Należy to jednak robić z głową i rozsądnie, by po zakończeniu diety nie wpaść w pułapkę efektu jo-jo. Dieta amerykańska zakłada stopniowe redukowanie spożycia kalorii, dzięki czemu metabolizm ma czas i możliwość przyzwyczaić się do nowych warunków. Dieta może być stosowana jako 5-dniowy detoks opierający się głównie na owocach lub jako 3-tygodniowy plan odżywiania. Zakłada utratę wagi rzędu 5 kg w 5 dni bądź 7 kg w miesiąc. 

Owocowy detoks na 5 dni

W tej wersji najważniejszym składnikiem dziennego jadłospisu jest ananas oraz inne owoce zawierające bromelainę, takie jak papaja czy kiwi. Składnik ten to mieszanina enzymów proteolitycznych przyspieszających trawienie białek. Zwiększa przepuszczalność błon komórkowych, powodując szybsze wchłanianie. Może też mieć wpływ na odporność oraz regulację apetytu. Dostarczanie zwiększonej ilości błonnika poprzez jedzenie wyłącznie owoców zapewnia uczucie sytości, dzięki czemu łatwiej jest utrzymać 2-godzinne przerwy pomiędzy posiłkami. Co ważne, nie wolno pić soków ani jeść przetworzonych owoców – suszonych i konserwowych. Po 5 owocowych dniach można zakończyć dietę bądź przejść do jej kolejnego etapu.

Wariant 3-tygodniowy

Następne tygodnie na diecie amerykańskiej uwzględniają wzbogacenie jadłospisu o pełnoziarniste pieczywo, chude mięso oraz warzywa. Niewskazane jest spożywanie mleka, jajek, tłustego czerwonego mięsa i pełnotłustego nabiału. W menu nie powinny pojawić się potrawy smażone. Można jednak grillować oraz gotować na parze. Docelowo liczba kalorii spożywana w ciągu dnia powinna wynosić około 1200–1500. Zalecane jest picie około 2 litrów niegazowanej wody dziennie. Należy unikać stosowania dużej ilości soli oraz cukru. Ten ostatni najlepiej wyeliminować zupełnie poprzez rezygnację ze słodzonych napojów, gotowych posiłków oraz słodyczy. Dieta nie przewiduje też możliwości spożywania alkoholu. Dzienny jadłospis powinien składać się z 5 posiłków spożywanych w dwugodzinnych odstępach.

Czy dieta amerykańska jest bezpieczna dla zdrowia?

Eliminacja soli, sztucznie dodawanego do pożywienia cukru oraz ograniczenie tłuszczów nasyconych ma niewątpliwie korzystny wpływ na organizm. Utrzymywanie deficytu kalorycznego pozwoli na szybką utratę masy ciała. Rezygnacja z tłustego mięsa oraz nabiału spowoduje spadek złego cholesterolu i zmniejszy ryzyko wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych. Urozmaicony jadłospis dostarczy wszelkich niezbędnych mikro- i makroelementów oraz witamin i składników odżywczych.

Dieta amerykańska jest uważana za stosunkowo rozsądne rozwiązanie. Bazuje bowiem na ogólnych zasadach zdrowego żywienia i nie wprowadza wielu radykalnych ograniczeń. Jedyny problem wynikający z przestrzegania jej zasad może dotyczyć zbyt dużego dziennego ograniczenia kalorii. Należy pamiętać, że dzienne zapotrzebowanie na energię zależy od wielu czynników – takich jak wiek, płeć, rodzaj wykonywanej pracy oraz stopień aktywności fizycznej i powinno być ustalane indywidualnie. Dodatkowo pierwsze pięć dni bazujących jedynie na owocach ma charakter głodówki, ograniczając dzienną liczbę kalorii do zaledwie 500–600. W związku z tym w początkowej fazie diety mogą pojawić się takie dolegliwości jak bóle głowy i osłabienie.  

Długotrwałe zmniejszenie dziennej dawki energii może spowolnić metabolizm, co z kolei może prowadzić do gwałtownych wahań wagi w przypadku zmiany sposobu żywienia. Po zakończeniu 3-tygodniowej diety należy stopniowo wracać do zwykłego jadłospisu, z uwagą planując kaloryczność menu po to, by nie dopuścić do powstania efektu jo-jo. Nie zaleca się, by dieta amerykańska była stosowana przez kobiety w ciąży.

 

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

Chcesz przeczytać cały artykuł? Wystarczy, że założysz konto lub zalogujesz sie na już istniejace

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy