Co czujesz, kiedy ktoś nie dotrzymuje słowa? Jak ważne jest zaufanie, a jak opłakana w skutkach może być jego utrata? To tematy, które zostały poruszone w książce, napisanej i zilustrowanej przez uczniów trzech szkól podstawowych: Specto z Poznania, Leonardo z Gdańska i Specto z Wrocławia.
Poprosiliśmy dzieci, żeby wymyśliły i opisały historie, które ich zdaniem będą ciekawe, atrakcyjne i pouczające dla rówieśników w całej Polsce – opowiada Bartłomiej Dwornik, koordynator projektu z fundacji edukacyjnej Ogólnopolski Operator Oświaty.
Tematyka książki nie jest przypadkowa.
Rok 2024 jest Rokiem Edukacji Ekonomicznej w Polsce. Stąd pomysł, by przygotować publikację, która porusza ważne, lecz często pomijane w edukacji zagadnienie - tłumaczy Bartłomiej Dwornik.
Książka o pożyczaniu i oddawaniu wypełnia lukę w edukacji
Badanie przeprowadzone przez fundację OOO i firmę KRUK SA wykazało, że temat pożyczania i oddawania rzeczy jest niemal nieobecny w początkowej fazie edukacji dzieci. Zaledwie 1 na 7 przedszkolaków i 1 na 3 uczniów ma na ten temat wiedzę. Ponadto prawie 25% przedszkolaków i połowa uczniów miała problem z odzyskaniem pożyczonych rzeczy lub pieniędzy, a wśród uczniów klas 3 aż 60% napotkało ten problem.Jak zatem w prosty i atrakcyjny sposób tłumaczyć dzieciom zasady pożyczania, oddawania i związane z tym konsekwencje? Autorzy projektu uznali, że najlepszym rozwiązaniem będzie powierzenie tej roli samym dzieciom.
Dla moich uczniów to było ciekawe przeżycie i wartościowy projekt pracy w grupie. Na wielkich kartkach zapisywaliśmy pomysły na bohaterów, poszczególne wątki historii i sytuacje. Głosowaliśmy nad kierunkami, którymi potoczy się opowieść i doborem ilustracji. Razem omawialiśmy konsekwencje i odczucia bohaterów - opowiada Magdalena Kozica, wychowawczyni klasy 3B ze szkoły Specto w Poznaniu. - Taka wspólna praca poszerza umiejętności językowe, pomaga poznać i zrozumieć nowe pojęcia ze świata finansów. Przede wszystkim daje też pole do kreatywności i jest dobrą zabawą. A efekt to dla wszystkich nas powód do dumy.
Jak projekt wpłynął na uczniów?
Nauczyciele, którzy nadzorowali pracę dzieci, zauważyli szybki i wyraźny wpływ pisania i ilustrowania książki na ich zachowanie. Dzieci chętnie korzystają z przykładów przedstawionych w opowiadaniach podczas codziennych zabaw i rozmów z rówieśnikami z innych klas. Projekt okazał się również cennym narzędziem dydaktycznym.
Temat początkowo wydawał się trudny, a pojęcia nowe i nie dla wszystkich równie zrozumiałe. To była doskonała okazja, żeby o nim porozmawiać, pokazać przykłady właściwych zachowań i dobrych nawyków, którymi powinniśmy kierować się na co dzień - podkreśla Paulina Wróbel, wychowawczyni klasy 1A z wrocławskiej szkoły Specto. - Dla dzieci to była duża wartość i cenne doświadczenie. Uwolnienie pomysłowości, kreatywności i wyobraźni, nauka współpracy i zadaniowości. Dla mnie, początkującej nauczycielki, to również było wyzwanie. Pracowałam z nowymi dziećmi, które dopiero przyszły do pierwszej klasy. Wyniosłam dużo cennych doświadczeń pedagogicznych, a cała moja grupa lepiej się poznała i zintegrowała.
Książkę można pobrać za darmo
Książka „O pożyczaniu i oddawaniu. Trzy historie o tym, jak ważne są dobre nawyki” powstała w ramach projektu edukacyjnego „Uczymy się OOO o finansach”, realizowanego przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty oraz firmę KRUK z okazji Roku Edukacji Ekonomicznej w Polsce. Projekt ma na celu podniesienie poziomu wiedzy finansowej wśród najmłodszych.Książkę, której współautorami są uczniowie poznańskiej podstawówki można pobrać bezpłatnie w formie e-booka.
Młodzi autorzy zachęcają rodziców, żeby czytali ją razem z dziećmi.
Źródło: Ogólnopolski Operator Oświaty
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.