Zarówno strona czeska, jak i polska dążyły do uruchomienia pociągu Praga - Wrocław - Poznań - Gdynia od kilku lat. To najkrótsza trasa ze stolicy Czech do Trójmiasta. Plany miały zarówno prywatny przewoźnik: RegioJet, jak i państwowy - České Dráhy.
Od grudnia 2024 roku pojawią się składy jednego z nich. České Dráhy we współpracy z PKP Intercity uruchomią połączenie Praga - Wrocław - Poznań - Gdynia Główna. Składy będą zestawione z nowoczesnych, klimatyzowanych wagonów czeskiego i polskiego przewoźnika z siecią Wi-Fi oraz możliwością doładowania urządzeń elektronicznych. Zaplanowano także wagony dostosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami oraz z miejscami do przewowu rowerów.
Polski przewoźnik PKP Intercity na początku informował, że pociągi będą zatrzymywały się na największych stacjach. We wrześniu planowany rozkład jazdy został przedstawiony na stronie internetowej portalpasazera.pl - zarządy infrastruktury kolejowej, czyli PKP PLK S.A.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Szybciej z Poznania do Warszawy. Zmiany w rozkładzie jazdy PKP
Będzie bezpośredni pociąg do Pragi z Poznania i innych wielkopolskich miast
Pociągi ze stolicy Czech pojadą przez Pardubice i Lichkov. Wszystkie cztery składy w Polsce mają się zatrzymywać na stacjach: Międzylesie, Bystrzyca Kłodzka, Kłodzko Miasto, Kamieniec Ząbkowicki, Strzelin, Wrocław Główny, Leszno, Poznań Główny, Gniezno, Inowrocław, Bydgoszcz Główna, Tczew, Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz, Gdańsk Oliwa, Sopot i Gdynia Główna.Zgodnie z informacjami ze strony portalpasazera.pl, na przykład w Rawiczu zatrzyma się tylko jedna para pociągów z czterech. Skład wyruszy z Gdyni po godz. 23.00. Odjazd pociągu Baltic Express z Rawicza jest zaplanowany o godz. 3.49, a przyjazd do Pragi - około godz. 9.00. Powrót z Pragi będzie możliwy wieczorem - przed godz. 19.00. W Rawiczu skład ma się zatrzymać o godz. 0.23.
Trzy inne pary pociągów przejadą przez Rawicz bez zatrzymywania. Co w zamian zyskają pasażerowie? Na papierze, krótszy czas przejazdu. Pociągi Baltic Express, bez postoju w Rawiczu, pokonają trasę między stolicą Dolnego Śląska a docelową stacją w Gdyni w 4 godziny 44 minuty, a z postojami na takich stacjach, jak Oborniki Śląskie, Żmigród, Rawicz, Kościan, czy Mogilno pojadą od 20 do 30 minut dłużej. W stolicy Wielkopolski pociągi zatrzymają się na 11 minut.
Baltic Express. Ile będzie kosztował bilet z Poznania do Pragi?
Na razie, nie można jeszcze kupić biletów na to międzynarodowe połączenie. Wiadomo już, ile będą kosztowały. Ceny podane są w euro. Koszt biletu z Poznania (strefa II) do Pragi, na najtańszym poziomie cenowym, wyniesie 24,90 euro. To około 108 zł.
Grafika: PKP Intercity