Na trasie kolejowej Poznań - Piła rusza długo wyczekiwana inwestycja. W Obornikach powstanie drugi tor oraz dodatkowa nitka mostu na Warcie. Projekt o wartości ok. 100 mln zł, realizowany w ramach Krajowego Planu Odbudowy, ma na celu zwiększenie przepustowości linii oraz poprawę komfortu podróży dla pasażerów pociągów regionalnych i dalekobieżnych.
Dalsza część tekstu pod grafiką ↓
ŹRÓDŁO - PKP PLK
Nowy tor i most na linii kolejowej Poznań - Piła
W Obornikach na odcinku ponad 2 km powstanie drugi tor oraz bliźniacza nitka mostu na Warcie.
Patrząc na sieć kolejową, nie sposób nie dostrzec istotnego znaczenia ciągu z Poznania do Piły, dlatego widzimy potrzebę budowy drugiego toru na całym brakującym odcinku. Zamierzamy systematycznie nadrabiać wieloletnie zaległości. Teraz robimy pierwszy krok, likwidując „wąskie gardło” w Obornikach - poprzez budowę drugiego toru i drugiej „nitki” mostu, a także „mijanki” w Parkowie. Jednocześnie analizujemy możliwości kolejnych prac, które będziemy mogli konkretyzować po 2030 r., kiedy znane będą źródła finansowania w kolejnej perspektywie Unii Europejskiej - podkreślił minister rozwoju i technologii, Krzysztof Paszyk.
Dzięki inwestycji, możliwe będzie zwiększenie liczby połączeń oraz dalsze usprawnienie rozkładów jazdy. Potrzeba rozbudowy była znana od dawna, ale wcześniej brakowało środków.
Konieczność budowy drugiego toru oraz przejścia przez rzekę Wartę, plus dodatkowej infrastruktury na dalszej części trasy, uwidoczniła się szczególnie w trakcie wielkiej modernizacji i eksploatacji linii kolejowej Poznań - Piła. Wówczas jednakowoż, ze względu na niewystarczające środki, nie mogło być to realizowane. Obecnie taka możliwość powstaje - skomentował w komunikacie prasowym wicemarszałek województwa wielkopolskiego - Wojciech Jankowiak.
Realizacja tego zadania znacząco podniesie standard i częstotliwość połączeń pasażerskich, na czym zyskają zarówno mieszkańcy regionu, jak i podróżujący na dłuższych dystansach.
Nowy peron i podziemne przejście w Obornikach
Komfort podróżnych ma zwiększyć nowy peron na przystanku Oborniki Wielkopolskie Miasto. Zostanie on wyposażony w wysoką platformę ułatwiającą wsiadanie do pociągów, wiaty, ławki, energooszczędne oświetlenie LED oraz czytelne oznakowanie z rozkładami jazdy.Dla osób z niepełnosprawnościami przewidziano ścieżki naprowadzające i windy. Bezpieczne i wygodne przejście między peronami zapewni nowy tunel podziemny.
Nowy peron w Obornikach, ale przede wszystkim dodatkowy tor pozwolą na przejazdy kolejnych pociągów i wpłyną korzystnie na rozkład - poinformował dyrektor Regionu Zachodniego Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych SA, Piotr Bruss.
Kiedy zakończy się inwestycja?
Inwestycję realizuje firma PORR S.A., która rozpocznie roboty już pod koniec czerwca. Zakończenie prac planowane jest na drugą połowę 2026 roku. Jak zapewniają wykonawcy, większość robót będzie prowadzona bez istotnych utrudnień w kursowaniu pociągów.
Zdecydowaną większość prac wykonamy bez żadnych zmian w ruchu kolejowym, a pasażerowie będą mogli oglądać postęp robót z okien pociągów - przekazał Piotr Bruss.
Projekt w Obornikach jest kontynuacją modernizacji całej trasy Poznań - Piła, zakończonej w 2019 roku. Dzięki wcześniejszym inwestycjom czas przejazdu skrócił się nawet o 35 minut, a pasażerowie zyskali nowe przystanki i zmodernizowane perony.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.