reklama

Nowa funkcja w mObywatelu. Teraz możesz się podpisać

Opublikowano:
Autor: | Zdjęcie: Canva

Nowa funkcja w mObywatelu. Teraz możesz się podpisać - Zdjęcie główne

foto Canva

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WiadomościUdostępniana od 25 lutego 2025 r. najnowsza wersja aplikacji mObywatel umożliwia podpisanie dokumentu PDF e-dowodem. - To jedno z większych osiągnięć ostatnich miesięcy - twierdzi minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski.
reklama

Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski ocenia, że mObywatel przechodzi wiele rewolucyjnych zmian, a usługa "Podpisz dokument" to jedno z najistotniejszych osiągnięć i kluczowych ulepszeń w aplikacji.  

reklama

W mObywatelu można podpisać dokument

Do tej pory podpis osobisty z e-dowodu można było składać za pomocą programu E-dowód menedżer na komputerze. Sposób ten wymagał jednak posiadania czytnika e-dowodów lub mobilnej aplikacji eDO App, która wykorzystuje NFC w telefonie do podpisywania dokumentów.

Aplikacja mObywatel upraszcza proces podpisywania dokumentów, wykorzystując NFC do obsługi certyfikatu podpisu osobistego, podobnie jak eDO App. Teraz jednak nie ma potrzeby instalowania dodatkowej aplikacji. Usługa "Podpisz dokument" stała się częścią mObywatela, rozszerzając zakres wygodnych i bezpiecznych e-usług dostępnych na telefonie.

Dokument do podpisu można dodać z różnych źródeł, takich jak pamięć telefonu, chmura czy dysk. Proces podpisywania pliku PDF e-dowodem w mObywatelu zajmuje tylko kilka minut. Wymaga jedynie ważnego e-dowodu z aktywnym certyfikatem podpisu osobistego oraz 6-cyfrowego PIN-u (PIN2).

reklama

Jak działa usługa "Podpisz dokument"?

Usługa Podpisz dokument prowadzi użytkownika krok po kroku, upraszczając proces. Ministerstwo cyfryzacji zaleca wcześniejsze przygotowanie pliku PDF (maks. 10 MB), e-dowodu, 6-cyfrowego PIN2 i włączenie NFC. Dla lepszej łączności warto zdjąć etui z telefonu.

Aby podpisać dokument, wystarczy otworzyć usługę "Podpisz dokument" i postępować zgodnie z wyświetlanymi na ekranie instrukcjami:

  1. Aplikacja wyświetli komunikaty powitalne wraz z listą wstępnych wskazówek. Następnie poprosi o dodanie dokumentu do podpisu.
  2. Kolejny krok to wpisanie 6-cyfrowego numeru CAN e-dowodu, który widoczny jest w prawym dolnym rogu dokumentu na stronie ze zdjęciem.
  3. Następnie należy wpisać 6-cyfrowy PIN (tzw. PIN2). Kod ten ustalany jest w urzędzie przez właściciela dokumentu w trakcie odbioru e-dowodu.
  4. W następnym kroku aplikacja poprosi o przyłożenie e-dowodu do tylnej ściany telefonu, gdzie znajduje się moduł NFC. W tym momencie odbywa się składanie popisu osobistego z e-dowodu na dokumencie PDF.
  5. Po zakończeniu czynności użytkownik może zapisać lub otworzyć dokument, jeśli używa systemu iOS. Ważne, aby na tym etapie zapisać dokument w pamięci swojego urządzenia, ponieważ podpisane dokumenty nie są przechowywane w aplikacji mObywatel. Dla użytkowników urządzeń z systemem Android zapisanie dokumentu w pamięci urządzenia nastąpi automatycznie.

Gdzie akceptowane są dokumenty podpisane e-dowodem?

Podpis osobisty z e-dowodu jest równoważny z podpisem własnoręcznym w kontaktach z administracją publiczną, umożliwiając podpisywanie i przesyłanie wniosków czy oświadczeń drogą elektroniczną. W przypadku firm, osób prywatnych i organizacji niepublicznych jego ważność zależy od wcześniejszego uzgodnienia między stronami.

reklama

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama
logo