Środki finansowe w wysokości 175 mln złotych zostały pozyskane w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS). Umowa w tej sprawie została podpisana przez poznańskie MPK z Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Celem programu FEnIKS jest rozwój infrastruktury miejskiej w duchu zrównoważonego transportu, budowa efektywnego i odpornego systemu komunikacyjnego oraz minimalizacja wpływu transportu na środowisko naturalne.
Do Poznania ma trafić od 10 do 30 nowych tramwajów
Projekt złożony przez MPK Poznań zakłada zakup fabrycznie nowych, niskopodłogowych i jednokierunkowych tramwajów, których dostawa ma zakończyć się pod koniec 2028 roku.Spółka prowadzi obecnie postępowanie przetargowe na dostawę co najmniej 10 a maksymalnie 30 tramwajów.
Poznański przewoźnik oczekuje wagonów o długości około 32 metrów. Pojazdy mają posiadać klimatyzację całopojazdową, monitoring, energooszczędne oświetlenie LED oraz komplet wewnętrznych i zewnętrznych tablic informacyjnych - informuje MPK Poznań.
Dostawca nowych pojazdów ma zagwarantować również serwis gwarancyjny oraz dostarczyć niezbędne do eksploatacji tramwajów wyposażenie zajezdni, a także oprzyrządowanie, narzędzia i pakiet naprawczy.
Poznański przewoźnik oczekuje również szkoleń z zakresu obsługi pojazdów oraz przeglądów i napraw.
Starsze tramwaje wysokopodłogowe będą wycofywane z ruchu
MPK Poznań, kupując nowe tramwaje, chce wycofywać z codziennego ruchu starsze pojazdy wysokopodłogowe, które są niedostępne dla osób z niepełnosprawnościami, seniorów oraz podróżujących z dziećmi w wózkach.
Nowe i używane tramwaje zastąpią wysłużone wagony
W 2023 roku poznański przewoźnik zamówiło 30 niskopodłogowych, dwukierunkowych tranwajów Moderusów Gamma. Dostawy pojazdów wyprodukowanych przez Modertrans Poznań właśnie trwają. Obecnie spółka posiada już 21 takich wagonów, a kolejne planowane są do odbioru jeszcze w tym roku.W 2024 roku MPK Poznań podpisało umowę na zakup maksymalnie 24 używanych, częściowo niskopodłogowych i dwukierunkowych tramwajów NGT6D z Bonn. Wkrótce pierwszy z nich zostanie zgłoszony do tzw. rozszerzonych badań technicznych, pozwalających na dopuszczenie pojazdu do ruchu. Nowe wagony mają zastąpić wysłużone tramwaje wysokopodłogowe, które wymagały kosztownych napraw głównych.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.