Program pomocowy zawarty w tarczy antykryzysowej, ma również chronić portfele konsumentów przed zawyżaniem cen w związku z epidemią. Sklepy, przedsiębiorcy, którzy będą stosować ceny wyższe od cen maksymalnych (muszą zostać jednak wprowadzone) powinny liczyć się z karą pieniężną - nawet 5 mln zł.
Czym są ceny maksymalne?
Ustalenie cen maksymalnych, na niektóre produkty, ma być odpowiedzią na zawyżanie cen przez producentów i sprzedawców.
Zgodnie z projektem ustawy pomocowej tzw. tarczy antykryzysowej, minister zdrowia ma mieć prawo do ustalania maksymalnych cen (zarówno hurtowych jak i detalicznych) towarów, które mają istotne znaczenie dla ochrony zdrowia, bezpieczeństwa ludzi lub zasadniczo wpływają na koszty utrzymania gospodarstw domowych np. na żele antybakteryjne, mydła, ale także produkty spożywcze.
Określenie cen maksymalnych ( w porównaniu do ceny z okresu poprzedzające epidemię) byłoby w kompetencji ministra zdrowia, który w drodze rozporządzenia mógłby je regulować.
Minister może jednak brać pod uwagę uzasadnione (wynikające ze specyfiki sytuacji) zmiany kosztów produkcji i zaopatrzenia. W jego gestii będzie także możliwość ustalenia maksymalnej marż, naliczanej od ceny hurtowej lub dla poszczególnych towarów.
Kara od 5 tys. do 5 mln.
Wszyscy przedsiębiorcy, sprzedawcy, którzy nie zastosują się do tego rozporządzenia ( na razie w fazie projektu) mogą zostać ukarani, karą pieniężną od 5 tys. zł do nawet 5 mln zł.
Jeśli proceder zawyżania cen lub marży będzie się powtarzał, ponadto będzie prowadzony na szeroka skalę np. przez sieci sklepów, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, będzie mógł nałożyć na takiego przedsiębiorcę karę w wysokości nawet 10% obrotu z poprzedniego roku obrotowego.
Kontrole będzie przeprowadzać Inspekcja Handlowa, ale częściowo także Inspekcja Farmaceutyczna czy Inspekcja Sanitarna.
Co na to markety?
Jak zareagowały na taki projekt obostrzeń sieci marketów. Carrefour Polska zdecydował o wprowadzeniu gwarancji niezmiennych cen na 150 produktów własnej marki. Działanie to daje klientom pewność, że w każdym sklepie z logo Carrefour w Polsce kupią produkty codziennego użytku w niezmienionej cenie. Gwarancja dotyczy produktów, które cieszą się ostatnio największą popularnością np. papier toaletowy, ręczniki papierowe, mąkę, kasze, makaron czy nabiał.
Konsumenci oczekują, że podobne działania podejmą też inne sieci handlowe.
Regulacje będą sankcjonowane w momencie wejścia w życie ustawy antykryzysowej.