MPK Poznań wprowadza do ruchu nowe tramwaje Moderus Gamma LF 04 AC BD. Pierwszy z 30 zamówionych pojazdów już kursuje na linii nr 2, a kolejne są właśnie w fazie odbiorów technicznych w zajezdni Franowo. To nowoczesne tramwaje, które stopniowo zastąpią stare, wysłużone wagony.
To niezwykle ważne wydarzenie dla poznańskiej komunikacji miejskiej, bo te tramwaje pomogą wyeliminować przestarzałe i wysokopodłogowe wagony. Jako poznaniak z niecierpliwością czekam na ten moment, bo wiem, jak wielkie jest to ułatwienie dla podróżnych, zwłaszcza osób starszych, z niepełnosprawnościami, ale też dla pasażerów przewożących dzieci w wózkach - podkreślił Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.
Jak wyglądają i czym wyróżniają się nowe poznańskie tramwaje Gamma?
Nowe Gammy to tramwaje dwukierunkowe, trójczłonowe i całkowicie niskopodłogowe. Pojazdy mają prawie 32 metry długości i mieszczą 240 pasażerów, w tym 46 na miejscach siedzących. Wyposażone są w dwie kabiny motorniczego i aż 12 drzwi rozmieszczonych po obu stronach, co pozwala na elastyczne użytkowanie - także na trasach bez pętli.W środku znajdziemy klimatyzację, ergonomiczne siedzenia i poręcze, a także system informacji pasażerskiej dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnością wzroku. Nowością są m.in. cztery rampy dla osób na wózkach, monitoring online oraz nowe oświetlenie i siedzenia.
Jestem przekonany, że te tramwaje dobrze będą służyć pasażerom. Są nowoczesne, komfortowe oraz, co dla nas szczególnie ważne, niskopodłogowe i dwukierunkowe. Będą mogły być wykorzystywane na trasach, które nie są zakończone pętlami oraz na liniach wahadłowych w trakcie remontów, dzięki nim zwiększy się dostępność komunikacji miejskiej - mówi Krzysztof Dostatni, prezes Zarządu MPK Poznań.
Tramwaje zostały w całości zaprojektowane i wyprodukowane przez lokalną firmę Modertrans Poznań, która odpowiadała również za wcześniejsze wersje pojazdów.
Ile kosztowały nowe poznańskie tramwaje Gamma?
Koszt zakupu 30 nowych tramwajów Moderus Gamma LF 04 dla MPK Poznań wynosi ponad 253 miliony złotych. Z tej kwoty ponad 215,5 miliona złotych pochodzi z dofinansowania w ramach programu „Zeroemisyjny transport zbiorowy w miastach”, finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy (KPO).
To pokazuje, że spółka korzysta z możliwości i skutecznie zabiega o dofinansowania. Z efektów korzystają mieszkańcy i mieszkanki naszego miasta – komentuje prezydent Poznania.
MPK Poznań początkowo zamówiło 10 tramwajów, ale skorzystało z opcji rozszerzenia zamówienia do 30 sztuk. Wszystkie mają trafić do miasta najpóźniej do połowy 2026 roku. Wraz z ich dostawą z ruchu wycofane zostaną ostatnie wysokopodłogowe wagony. Planowane są też kolejne zakupy - tym razem jednokierunkowych tramwajów, finansowanych z programu FEnIKS.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Duży market budowlany na południu Wielkopolski. Praca dla ponad 100 osób
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.